Halkla ilişkiler faaliyetlerinin planlanıp uygulanmasındaki ilk aşama yapılacak çalışmaların hangi kurum ya da kimler tarafından yürütüleceğinin belirlenmesidir. Gerçekte bir kuruluşta halkla ilişkilerin faaliyetlerinin yürütülmesinde herkesin bir sorumluluğu vardır, ancak hedef kitlede etkili bir mesaj oluşturmak için tüm halkla ilişkiler faaliyetlerinin bir kampanya planı şeklinde uygulanması ve örgütlenmesi çağdaş yönetim felsefesinin bir gereğidir. Çünkü günümüzün rekabetçi ortamında tüm kuruluşlar bir taraftan değişen çevre koşullarından etkilenirken diğer taraftan da çevreyi olabildiğince etkilemek için çift yönlü bir iletişimi sağlayacak halkla ilişkilere ihtiyaçları vardır.
Günümüzde ister kamu ve isterse özel kuruluşlar olsun birçok kuruluş halkla ilişkiler faaliyetlerini planlamak için ya kendi bünyelerinde halkla ilişkiler birimleri oluşturmakta ya da halkla ilişkiler birimleri olmayan kuruluşlar ise bağımsız çalışan profesyonel halkla ilişkiler şirketlerinden hizmet satın almaktadır. Kısacası bir kurum adına halkla ilişkiler uygulamalarının gerçekleştirilebilmesi için ya kurum içinde bir birimin varlığına ya da bir halka ilişkiler ajansına gereksinim duyulur. Ancak son yıllarda kurumlar, halka ilişkiler birimlerinde çalışan uzmanlaşmamış elamanların dezavantajlarını bertaraf etmek, ajansların medya ile ilişkiler alanındaki profesyonelliklerinin avantajlarından yararlanabilmek için her iki hizmetten yararlanmayı tercih etmektedirler. Yani hem kurum içinde nitelikli çalışanların görev yaptığı halkla ilişkiler birimi oluşturulmakta hem de halkla ilişkiler ajanslarının profesyonel gücü ve objektif bakışlarından yararlanmak için onlardan da hizmet alınmaktadır. Böylece halkla ilişkiler uygulamalarının etkisi de artmaktadır.
Bir halkla ilişkiler uzmanından beklenen bazen bir projenin, bir kampanyanın uygulanması olsa da halka ilişkiler uzmanının asıl görevi, kurumun hedefleri üzerine yapılan iletişim stratejisini hem oluşturmak hem de uygulamaktır. Bu nedenle yönetim ile yakın ilişki içerisinde olması gereken halkla ilişkiler uzmanları, kurumun toplumsal sorumluluklarını hatırlatmak gibi bir görev de üstlenmektedir. Asıl önemli olan nokta ise, halkla ilişkiler uygulama alanını çok geniş olmasıdır. Halkla ilişkiler daha önce de ifade edildiği gibi, siyasetten pazarlamaya sivil toplum örgütlerinin hatta ülkelerin varlığını sürdürebilmek için hedef kitleleri/ kamuoyu ve yurttaşları ile gerek duydukları iletişim stratejisi olmasıdır. Bu nedenle halkla ilişkiler çok farklı yapıdaki hedef kitlelerle iletişim yönetimini gerektirir. Çünkü kurumun amaçlarının gerçekleştirilmesine hizmet etmek, itibarı yönetmek, olumlu imaj yaratmak, kiriz anında iletişimi yürütmek, itibarı onarmak ve/veya korumak, imaja uygun sponsorluk kararı vermek ve uygulamak hepsi halkla ilişkilerin görev alanı içerisindedir. Ortaya çıkışı itibariyle bakıldığında bazen kişi ya da kurumlara ün sağlamak ve kamuoyunun desteğini almak için yararlanılan halkla ilişkiler, aslında ilk örneklerden buyana kişi ya da kurumların hedef kitleleriyle sürdürdükleri amaçlı ve planlı iletişim çabaları olarak görülmektedir.
Bir kuruluşun halkla ilişkiler birimi kurması ya da profesyonel bir ajanstan hizmet alması için; tüketici, yatırımcı, personel, tedarikçiler vb. hedef kitleleriyle iletişim kurmakta yardıma ihtiyacı olması, kuruluşun kurumsal imajı, büyümesinde ve başarısında halkla ilişkilerin önemli olduğunu hissetmesi, medya ile ilişki kurmak istemesi ya da ilgilenmesi, pazarlama faaliyetlerinin bir bütün olarak planlanması gerekir. Genellikle kurumlar, halkla ilişkiler faaliyetlerinden den daha çok kriz dönemlerinde yararlanma yoluna gitseler de her zaman planlı olarak yürütülecek halkla ilişkilere ihtiyaç vardır. Halkla ilişkiler faaliyetlerinin nasıl yürütüleceği ise üst yönetimin idari kararında yatmaktadır. Ancak bu kararın yerine getirilmesinde kurumun büyüklüğü, örgütsel yapısı, yönetimin halkla ilişkilere verdiği önem, kurumun halka ilişkilere duyduğu gereksinim, faaliyetlerinin içeriği, mevcut ve olası hedef kitleleri, hedef kitlenin o zamana kadar kuruma karşı olan ilgi, sempati, antipati vb. tutum ve tepkileri önemlidir.
Halkla ilişkilerin bir kuruluşun iletişim faaliyetlerinin yürütülmesinde çok önemli işlevi vardır ve bu nedenle üst yönetime doğrudan bağlı olarak dürüstlük ve doğruluk ilkesi ile çalışması gerekir. Bir halkla ilişkiler uzmanının kuruluşun faaliyetleri, politikaları konusunda tam bilgiye sahip olması, geleceğine yönelik politikaların oluşmasın da söz sahibi olması gerekir ki iletişim etkinliklerini çok iyi planlayabilsin.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum:
Yorum Gönder