29 Haziran 2013 Cumartesi

İş öncesi eğitim ve İlişkilerin sorumluluğu


“Kendinizi yönetmek, ilişkilere dair sorumluluk almayı gerektirir. Bunun iki kısmı bulunur.
İlki, diğer insanların da sizin kadar birey olduğu gerçeğini kabul etmektir. İnsanlar insanoğlu gibi davranmakta huysuzca ısrar ederler. Bu, onların da güçleri olduğu, onlarında işleri yapma yöntemlerinin olduğu, onların da değerleri olduğu anlamına gelir. Bu nedenle, etkin olmak için çalışma arkadaşlarınızın güçlerini, performans tarzlarını ve değerlerini bilmek zorundasınız.

İlişkinin sorumluluğunun ikinci kısmı iletişim için sorumluluk almaktır. Kişilik çatışmalarının çoğu, insanların diğerlerinin ne yaptığını ve işlerini nasıl yaptıklarını ya da diğerlerinin ne tür bir katkı yapmaya yoğunlaştıklarını ve ne tür sonuçlar beklediklerini bilmemeleri gerçeğinden kaynaklanır. Örgütler artık güce değil güvene dayanmaktadır. İnsanlar arasında güvenin varlığı, mutlaka birbirlerini sevdikleri anlamına gelmez. Bu, birbirlerini anladıkları anlamına gelir. İlişkilerle ilgili sorumluluk almak bu yüzden mutlak bir gerekliliktir. Bu bir görevdir.” Peter F. Drucker ve Joseph Maciariello “Etkin Yöneticinin Seyir Defteri ” 
Perakende sektöründe eğitimin, olmazsa olmazlar arasında yer aldığı ve alması gerektiği genel olarak kabul görmüştür. Önem ve sıklık derecesi, işletmeden işletmeye farklılık göstermekle beraber uygulamalarda da farklılıklar içerir. Değinmek istediğim içerik ise, iş öncesi eğitim.
Perakende sektöründe, eğitimin önündeki önemli engeller içerisinde yer alan çalışan sirkülasyonunu göz ardı edemeyiz. Ancak, özellikle yeni işe alınmış kişilerin, kurum kültürü (varsa) ve müşteri ilişkileri ile en gerekli temel bilgilerden yoksun olarak mağazalara gönderilmesi ve hemen de sahaya çıkarılması, önemli bazı sorunlara neden olabilir. Olası sorunlarda sıklıkla karşılaşılanlar içerisinde müşteriler ile yaşananlar, kişinin seçilmiş olduğu branştan kaynaklanan problemler ve yaşanan büyük sorunlar neticesi çalışanın işi bırakabilmesine kadar uzanabilir. Özellikle müşteriler ile yaşananlar konusuna birkaç pencereden bakmakta yarar var. Çoğu noktada yeni olan kişinin, müşteri karşısında yalnız olduğunda yaşadığı sorunlar ve nasıl karşılık verdiği?
Kasa gibi, müşterilerin normalde bile beklemekten imtina ettiği noktalarda daha uzun işlem süresi ve yaşanabilecekler! Ustalık ve ürün bilgisi gerektiren konularda, müşteriler karşısında sorular ile sorunlar karşısında yetersiz kalmak.    
Oysa bu sorunları belli bir ölçüde azaltmak olası... Gerekli konuları içeren eğitimler ile kişiler daha fazla hazırlıklı ve bilgili olarak mağazalara gönderilirler. Bu eğitimlerin ana başlıkları:
• Kurum kültürü
• Müşteri ilişkileri
• Teknik eğitimler
• Prosedürler
• Diğer gerekli eğitimler
Diğer eğitimler; kişilerin işbaşı sonrası ihtiyaç duyacağı ve şirketin yıllık ya da dönemsel olarak planladığı eğitimlerdir. Elbette ki eğitimin önemli bir bölümü mağazada ve/ veya merkezde başlayacak ve devam eder. Bu da, iyi planlanması gereken iş başı eğitimleridir. Oryantasyon eğitimleri, süreç içerisinde çok önemli bir yer teşkil etmeye devam edecek. Bu süreç için yapılan program, akış, süre ve kişileri eğitenler oldukça önemli. Bu konu ile ilgili eğitim yöntemleri ile ölçüm teknikleri uygulanmaktadır. Verimliliğin, müşteri memnuniyetinin ve kurumsallaşmanın bu denli önemli olduğu günümüz perakendeciliğinde, saha ve merkez çalışanlarımızın iş bilgisi, performansları ve tecrübeleri çok daha fazla önem taşır. Perakendecilikte de önemli olan her şeye bir yer olduğuna göre, iş öncesi eğitim rafta yerini almıştır.

“Öğrenmek, akıntıya karşı yüzmek gibidir. İlerleyemediğiniz takdirde gerilersiniz.”
                                                                                                                                   Çin Atasözü


Sinan Asılyazıcı

0 yorum:

Yorum Gönder