6 Nisan 2013 Cumartesi

Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?


Şirketler her ne kadar müşteri odaklı olmaya çalışsalar da aynı derecede önem vermeleri gereken konulardan birisi de çalışanlarının memnuniyetidir. Kullanılan teknoloji, alınan kararlar, şubelerinizin tasarımı ne kadar iyi olursa olsun müşterileriniz ile en sıcak teması kuranlar çalışanlarınızdır ve çalışanlar ve müşterilerin memnuniyet seviyesi birbirine paralel ve denk olmadığı sürece memnuniyet seviyesi düşün olan yükseği de kendisine çeker.

Çalıştığı şirketten, yönetimden, görevinden vs memnun olmayan çalışanlar genellikle işlerini değiştirirler, bundan daha kötü olanı ise bu şekilde çalışmaya devam etmelerdir.

Memnun çalışanlar

·    Sizinle daha uzun süre çalışılar
·    İşlerini ve firmalarını geliştirmeye daha fazla önem verirler
·    İş ile ilgili daha uzun süreli çalışmalar yaparlar
·    Çalışma arkadaşlarının da memnuniyet seviyesini arttırırlar
·    Kurallara daha fazla uyum sağlarlar
·    İşlerinin kalitesine daha fazla özen gösterirler
·    Daha üretken olurlar

Çalışan memnuniyet seviyesinin düşük olması şirketler için ciddi bir maliyettir. Memnun olmadığı için işinden ayrılan çalışanlar kendileri ile birlikte şunları da götürür:

·    O güne kadar kendisi için yapmış olduğunuz çalışmalar
·    Ayrılırken aldığı tazminatlar
·    Aldığı eğitimler, öğrendikleri ve size öğretebilecekleri
·    Kendisinin de dahil olmuş olduğu ve halen yürüttüğü projelerin yarım kalması
·    Yerine alınacak kişinin seçme-yerleştirme, oryantasyon çalışmaları
·    Yerine alınacak kişinin şirket ortamına alışması için gereken çalışmalar

Bu listeler daha da uzayabilir, çünkü bir çalışanın işten ayrılması tam olarak somutlaştırılamayacak pek çok maliyeti de beraberinde getirir. Örneğin, o ayrılan çalışanın bir arkadaşı da onunla birlikte ayrılabilir veya memnuniyetsiz olduğu için çevresine yaydığı negatif mesajlar pek çok çalışanı da işinden soğutabilir.
Somut verileri için Business Research Lab tarafından yapılan araştırmayı inceleyebiliriz. Buna göre 500 çalışanı olan bir firmanın çevrim oranını sadece %1 oranında iyileştirerek yılda kazanacağı para 43000 USD’dır.


Adım 1: Hedeflerinizin ve Bunlara Uygun Yöntemlerin Belirlenmesi

Çalışan Memnuniyet araştırması sonucunda ölçmek istediğiniz memnuniyet kriterlerini çalışmanın başında belirlemiş olmalısınız. Her ne kadar kullanılabilecek pek çok hazır form bulunsa da çalışmanın size özel tasarlanmış olması kullanılabilir sonuçların elde edilmesi için önemlidir.
Çalışmaya katılacak çalışanların kimliklerinin gizli olup olmamasının çeşitli avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Hedeflerinize en uygun yöntemi belirleyebilmek için bu özelliklere dikkat etmelisiniz. Çalışan isimlerinin formlara yazılması durumunda sonuçlar hakkında çalışanlar ile detaylı mülakatlar yapılarak daha etkin sonuçlara ulaşmak mümkündür. Ancak pek çok çalışan ismini yazdığı formlarda memnun olmadığı kriterlerden bahsederken yeterince dürüst olmamaktadır.
Yapılacak çalışmayı profesyonel bir firmadan destek alarak yapmak hem çalışanların daha rahat olmasını hem de sonuçların daha etkin bir şekilde değerlendirilmesini sağlayacaktır.
Çalışanların anketi doldururken rahat olmalarının sağlanması önemlidir. Çalışma ortamından izole edilmiş bir toplantı salonunda kağıtta hazırlanmış anket formları çalışanlara doldurtulabileceği gibi anket internet sitelerinden de doldurtulabilir.
PlusValue, tercihinize göre kendi sitesi veya sizin sitenizi kullanarak çalışanlarınızın diledikleri zaman anketi doldurmasına olanak sağlıyor.



Adım 2: Soru Formlarının Hazırlanması


Çalışanlar, bir şirkette çalışmaya başlamak ya da devam etmek kararını alırken aşağıdaki ana başlıkları değerlendirmektedir:
  • Firma Kültürü-Kalite Bilinci
  • İletişim
  • Kariyer Fırsatları-Hedefler
  • Takdir ve Ödüllendirme
  • Takım Çalışması ve İşbirliği
  • Müşterilere Yaklaşım-İletişim
  • Çevresel-Fiziksel şartlar
  • Liderler-Yönetim
Soru formları hazırlanırken bu başlıkların gözden geçirilmesi ve şirketinize uygun olacak şekilde her bir ana başlık altına alt başlıklar eklenmelidir.
Ayrıca, çalışanların bulunduğu departmanlar, şirketinizde çalışma süreleri gibi demografik bilgilerinin alınması daha detaylı incelemelerin yapılmasına fırsat verir.
Hazırlanacak soru formunun, çalışanların kişisel önerilerini maksimum seviyede sunmalarına imkan verecek şekilde tasarlanması önemlidir.



Adım 3: Verilerin Toplanması ve Analizi

Çalışmanın verilerinin elektronik (bilgisayar) ortamına aktarılıp değerlendirilmesi en etkin ve en yaygın kullanılan yöntemdir.
Kriterler arası ilişkilerin bulunması, ayrıca, geçmiş dönemlere ait veriler güncel çalışmalar ile kıyaslanarak daha geniş raporlar elde edilebilir.


Kaynak: http://www.plusvalue.net/Adim_Adim_Calisan_Memnuniyeti_Arastirmasi/ 

0 yorum:

Yorum Gönder