2 Mayıs 2013 Perşembe

Toplam Kalite Yönetiminde Müşteri Memnuniyeti


Günümüz rekabet koşullarında, işletmelerin hayatta kalabilmeleri ve başarılı olabilmeleri, kaliteyi artırmak, maliyetleri düşürmek ve bunun yanında müşteri tatminini ön planda tutmaya bağlı bulunmaktadır. TKY (Toplam Kalite Yönetimi), bunları sağlamayı amaçlayan bir sistemdir
TKY. kalite olgusunu, işletmede çalışan tüm bireylere yayan, onları bundan sorumlu tutan bir sistem  olarak karşımıza çıkmaktadır. TKY doğru üretimi  ilk defasında yapmayı ve bunu her defasında tekrarlamayı hedefleyen, işletmenin bir bütün olarak etkinliğini saplamayı, esnekliğe ulaşmasını ve rekabet gücünü artırmayı amaçlayan bir yöntemdir
TKY bir dizi program değil, tam tersine bir sistemdir. Değişik çevrelerde ve değişik şekillerde uygulanmakla beraber, tüm işletmelerin beklentilerine uygunluğudur. Bu hususlar dikkate alındığında TKY, müşteri ve çalışanların mutluluğunu amaç edinen bir dizi felsefe, yöntem ve süreçten oluşan bir sistemdir. TKY bir düşünce tarzı, bir yönetim felsefesidir ve burada sürekli iyileştirme – geliştirme öngörülmektedir. TKY’de önemli olan, belli bir takım teknikleri alıp peş peşe bunları uygulamak değil, her şeyden önce tutum ve inançlarda oluşturarak müşteriyi ön plana almaktır. Bunun içinde  işletmede çalışan belirli kesimlerin değil, tüm çalışanların işin içine çekilmesi gerekir.
TKY, yalnızca bir kalite geliştirme programı olarak ele alınmamaktadır. Bilindiği gibi, kalite geliştirme uygulamalarının temelinde istatiksel ve matematiksel yöntemlerle sorunların çözümü ağırlık kazanır. Halbuki, TKY’inde olayın teknik yönünün yanında, sosyal ve psikolojik yönüde dikkate alınır . Bununla birlikte,kaliteyi ve müşteri tatminini ön plana alan  TKY, aynı zamanda verimliliği arttırmak amacındadır. Bir başka şekilde getirilirse ‘Amacı müşteri isteklerinin karşılanması olan TKY bunu yaparken tüm işlerin ve işlemlerin sürekli iyileştirilmesi ve tüm çalışanların katılımını gerekli kılmaktadır’. Çalışanların katılımının sağlanmadığı kalite bir yönüyle eksik kalmış demektir ve başarı şansı fazla olmaz.
TKY’nin hedefleri; müşterinin ihtiyaçlarını tatmin etmek, problemleri çözmek üretim veya hizmetin düşük  kalitede olmasına engel olmak, çalışmalarda sürekli gelişmeye yönelik faaliyetleri geliştirmek ve desteklemek, ölçme ve değerlemenin önemini anlamak, fırsatları değerlendirerek korumak ve yetersizlik , fazla maliyet gibi nedenleri ortadan kaldırmak.
Aslında TKY, sadece kalite ve verimlilik üzerinde duran bir sistem de değildir. Söz konusu sistem , çalışanların davranışlarında, uygulanan yöntemlerde, süreçlerde ve çalışma ortamında , üretilen , mal veya hizmette dolayısıyla bütün işletme kültüründe sürekli gelişme için değişimi esas alan bir yöntem tarzı, bir felsefedir.

Dr. Leman  Aksoy GÜNGÖR

0 yorum:

Yorum Gönder